yandes Organizacje płacą wysoką cenę za słabe umiejętności komunikacyjne  - Integrity Solutions Poland
Ta strona korzysta z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Organizacje płacą wysoką cenę za słabe umiejętności komunikacyjne 

Efektywne umiejętności komunikacyjne nie są „miękką” kwestią; to prawdziwe wyzwanie biznesowe, które niesie za sobą poważne konsekwencje.

Efektywne umiejętności komunikacyjne – to brzmi jak „miękki” problem, prawda? Nieprawda. W rzeczywistości niemożność jasnego i efektywnego komunikowania się z różnorodnymi odbiorcami rodzi dla organizacji poważne konsekwencje biznesowe.

Pomyśl tylko, jak duża część Twojego dnia pracy wymaga komunikacji. Telekonferencje, spotkania, oficjalne prezentacje, swobodne rozmowy, e-maile, SMS-y – w taki sposób wykonujesz swoje zadania. Każdy lider lub specjalista musi polegać na efektywnych umiejętnościach komunikacyjnych, aby wywierać wpływ, inspirować i współpracować. Aby móc realizować potrzeby klientów i osiągać cele biznesowe.

Nie jest to nowość dla kadry kierowniczej ani nawet dla większości menedżerów ds. rekrutacji. Ile opisów stanowisk zawiera wymagania o znakomitych umiejętnościach komunikacyjnych w takiej czy innej formie? Rzeczywistość jest jednak taka, że ​​większość osób nie posiada zdolności interpersonalnych wymaganych do odniesienia sukcesu w dzisiejszym, coraz bardziej opartym na współpracy środowisku. Według sondażu przeprowadzonego przez Adecco, 44% kadry kierowniczej uważa, że ​​pracownikom brakuje podstawowych umiejętności miękkich, takich jak komunikacja, kreatywność, krytyczne myślenie i umiejętności współpracy.

Nie oznacza to, że ci pracownicy są straceni. Można rozwijać efektywne umiejętności komunikacyjne, ale organizacje muszą zacząć traktować tę sprawę priorytetowo. A sprawa jest pilna. Ponieważ tak zwane “umiejętności miękkie” traktowane są po macoszemu, firmy płacą za to wysoką cenę – taką, która może rosnąć wykładniczo.

Wysoki koszt słabych umiejętności komunikacyjnych 

Raport The Economist Intelligence Unit analizujący bariery komunikacyjne w nowoczesnym miejscu pracy wykazał, że słaba komunikacja może skutkować opóźnionymi lub nieudanymi projektami (44% respondentów), niskim morale (31%), brakiem wyników (25%) i utraconymi kontraktami (18%) – niektóre z nich warte są setki tysięcy dolarów. W innym badaniu firma SIS International Research obliczyła i wykazała, że ​​skumulowany roczny koszt związany ze spadkiem efektywności wynikającym z barier komunikacyjnych przekracza 26 000 USD na pracownika. A to tylko wierzchołek góry lodowej. Firma zatrudniająca 100 pracowników spędza średnio 17 godzin tygodniowo na wyjaśnianiu błędów w komunikacji. W przeliczeniu na dolary to ponad 530 000 dolarów rocznie.

Jak podkreślają autorzy badania SIS: „Większość ankietowanych zajmuje się kontaktami z klientem i podejmuje decyzje, i okazuje się, że tracą oni aż 40% swojego czasu pracy tygodniowo  z powodu nieefektywności komunikacji. Negatywny wpływ na istotne procesy biznesowe, przychody i zadowolenie klientów staje się boleśnie widoczny ”.

Chociaż technologia ma ułatwiać komunikację, nie rozwiązuje jednak problemu. W rzeczywistości może stworzyć więcej okazji do nieporozumień, a nawet stać się powodem do unikania interakcji międzyludzkich. Efekt jest taki, że chociaż efektywne umiejętności komunikacyjne zawsze były ważne, dzisiejsi liderzy i specjaliści muszą posiadać coraz lepsze umiejętności nawiązywania relacji, przekonywania i motywowania innych do działania. Muszą mieć wpływ zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Muszą zrozumieć, w jaki sposób komunikują się różni ludzie i umieć dostosować się w danym momencie, aby mieć pewność, że wszyscy są właściwie poinformowani. Oznacza to, że ​​muszą rozwinąć nowe umiejętności.

Wielu liderów najwyższego szczebla zdaje sobie sprawę, że istnieje potrzeba szkolenia w zakresie umiejętności komunikacyjnych. 89% dyrektorów biorących udział w badaniu Adecco stwierdziło, że programy szkoleniowe mogą pomóc zniwelować lukę w umiejętnościach komunikacji i współpracy, a sześciu na dziesięciu respondentów w raporcie The Economist twierdzi, że w celu zbudowania efektywnych umiejętności komunikacyjnych należy wdrożyć szkolenie w całej firmie. Kluczem jest ustalenie priorytetów i zainwestowanie czasu i pieniędzy organizacji w działania rozwojowe, które naprawdę się opłacają.

W tej chwili ograniczenia i problemy komunikacyjne w Twojej organizacji mogą zagrażać produktywności, zaangażowaniu, lojalności klientów, rentowności i nie tylko. Co robisz, aby efektywne umiejętności komunikacyjne stanowiły priorytet w strategii rozwoju?

Udostępnij