linkedin Ile czasu i pieniędzy marnujesz? 3 czynniki wpływające na efekty szkolenia - integrity Solutions Poland

Ile czasu i pieniędzy marnujesz? 3 czynniki wpływające na efekty szkolenia

Zbyt często treści szkoleniowe dostarczane są za szybko i zawierają za dużo informacji. Aby osiągnąć pozytywne wyniki szkolenia, musisz znaleźć czas na kontynuację i coaching.

Zmiana zachowania nie jest łatwa. Nie tylko wymaga dużo ciężkiej pracy, ale wymaga konkretnego procesu, któremu można zaufać i stosować na co dzień. Większość szkoleń oferuje świetne treści, ale jeśli nie zostaną one wdrożone efektywnie, będzie to strata czasu i pieniędzy.

Wiele organizacji szuka nie tylko świetnych treści, ale także rozrywki: Czy szkolenie jest fajne? Czy prowadzący jest wystarczająco zaangażowany? Czy otrzymaliśmy pozytywne opinie od uczestników?

Jest to ważne, ale pomimo entuzjastycznych ocen uczestników szkolenie może okazać całkowitym fiaskiem po prostu dlatego, że omówione zasady nie zostają wprowadzone w życie. Nie dlatego, że uczestnicy nie są w stanie się ich nauczyć, ale dlatego, że metodologia wdrażania nie jest skuteczna.

Zbyt często treści dostarczane są zbyt szybko i podaje się zbyt dużo informacji. To jest jak picie z węża pożarowego, a konsekwencje są takie, że uczestnicy błyskawicznie zapominają większość z tego, czego nauczyli się w ciągu 48 godzin lub krócej.Aby temu przeciwdziałać, musimy zwrócić uwagę na trzy ważne elementy uczenia się:

1. Krzywa zapominania

Zadaliśmy to pytanie tysiącom ludzi: „Jak szybko zapominasz informacje, których uczysz się podczas szkolenia firmowego?” Odpowiedzi różnią się, choć niewiele. Poniżej kilka z nich:

  • Parę dni
  • Kilka godzin
  • Tydzień
  • 2 tygodnie

Następnie pytamy: „Jaką część szkolenia faktycznie stosujesz 3 miesiące później?”Odpowiedzi są prawie zawsze znacznie poniżej 10%. Naprawdę dużo pieniędzy wydaje się na nauczanie czegoś, co jest szybko zapominane i nigdy niestosowane w praktyce!

Badanie przeprowadzone przez Ebbinghaus i Goddarda wykazało, że zazwyczaj tracimy około 75% tego, czego się nauczyliśmy w ciągu 48 godzin.Po 3 tygodniach ta „krzywa zapominania” wynosi 93%. Przekłada się to na 7% retencję we wszystkich obszarach, chyba że istnieje odpowiedzialność za wdrożenie materiału w praktyce.

Ale bądźmy szczerzy i przyznajmy, że przez większość czasu odpowiedzialność za zapewnienie stosowania materiałów szkoleniowych spoczywa na menedżerach, z których wielu nigdy nie zostało przeszkolonych w zakresie technik szkolenia swoich pracowników.

Krzywą zapominania rzadko udaje się zmienić. Nawet przy 25% retencji to dużo straconego czasu i pieniędzy. Badania pokazują natomiast, że w przypadku kontynuowania coachingu retencja może wynosić nawet 87% po 30 dniach. Co to dla Ciebie oznacza?

Aby móc wdrożyć w życie nabytą wiedzę, szkolenie musi być wzbogacone o elementy uzupełniające / coaching uzupełniający!

2. Efekt odstępu

Sama kontynuacja nie wystarcza. Musi być odpowiednio zaplanowana.Badania efektu odstępów wskazują, że zbyt odległe działania kontynuacyjne zmniejszają szansę na stosowanie nowych umiejętności w praktyce. Miesiąc to za długo. Ludzie zapominają o tym, czego nauczyli się podczas szkolenia i po prostu chcą „mieć z głowy” kontynuację. W takiej sytuacji kontynuacja będzie raczej przypominaniem o tym, co powinni robić, zamiast rozliczaniem ich z codziennego stosowania nowych zasad.Z kolei działania kontynuacyjne zaplanowane w zbyt krótkich odstępach czasu, mogą powodować przeciążenie informacjami, a wskaźniki retencji spadną, co spowoduje, że będą one nieskuteczne.

W przypadku treningu umiejętności miękkich stwierdziliśmy, że tydzień to idealny czas dla uczestników szkolenia na zastosowanie tego, czego się nauczyli, i nie tak długo, aby zapomnieli o tym pomiędzy kolejnymi spotkaniami. Spotkania kontynuacyjne zaplanowane są tak, aby możliwa była wymiana doświadczeń pomiędzy ich uczestnikami, co pozwala uczyć się od siebie nawzajem. Stosowaliśmy też spotkania w dwutygodniowych odstępach czasu, jednak im dłuższa przerwa, tym mniej stają się one skuteczne.

Należy również wziąć pod uwagę wirtualne środowiska pracy i rozproszone populacje pracowników. Możliwość spotkań on-line poprzez wirtualne platformy szkoleniowe jest ważna, ponieważ wiele organizacji ma członków zespołu w całym kraju, a nawet na całym świecie.

Zignorowanie efektu odstępu może kosztować organizację mnóstwo pieniędzy wydanych  na zmarnotrawione szkolenie i znacznie obniżyć efekt wysiłków włożonych w szkolenie pracowników.    

3. Ograniczenia pamięci roboczej

Badania pokazują, że jeśli w działaniach kontynuacyjnych będzie za dużo informacji, uczestnicy nie będą w stanie ich wszystkich przyswoić. Ostatnie badania oszacowały pojemność naszej pamięci roboczej na około cztery informacje na raz.

To wyjaśnia również, dlaczego 1-3-dniowe sesje treningowe są nieskuteczne, bez względu na to, jak są przyjemne. Szkolenie zaplanowane na 1-3 dni jest w porządku, jeśli ma na celu jedynie wprowadzenie pojęć. Jednak ze względu na ograniczenia pamięci roboczej nie można oczekiwać, że któryś z uczestników zapamięta ponad 25% omawianych zagadnień, nie mówiąc już o ich praktycznym zastosowaniu.

Zasada ta dotyczy również procesu kontynuacji. Podczas jednej sesji możesz przekazać najwyżej pięć informacji, jeśli oczekujesz, że ludzie będą pamiętać o ich stosowaniu przez kolejny tydzień.

Co to wszystko oznacza w odniesieniu do szkolenia?

Oznacza to po prostu, że aby szkolenie było skuteczne, musisz poświęcić czas na kontakt z uczestnikami. Dzięki temu uzyskasz jak największy zwrot z inwestycji!Wdrażanie ma znaczenie! Nawet największa wartość na świecie jest bezużyteczna, jeśli nie zostanie skutecznie wdrożona.

Udostępnij